Кирил Манов: Вече сме дали зелена светлина на карнавалната линия на Фестивала


Откъс от интервюто на доц. д-р Михаил Груев с директора на ОП „Културно-информационен център“ в Перник Кирил Манов* (на снимката). Интервюто е проведено на 7 юни 2011 г. и е публикувано в сайта Преход BG. Пълния му текст можете да намерите тук.

М.Г. : -А тук на градско ниво? Има ли някаква успешна инициатива, за да кажем и нещо позитивно? Има ли въобще? Като културна инициатива или като събитие, което е важно за облика на града?

К.М. : – Това е Международният фестивал на маскарадните игри. Това е един уникален фестивал. Сега ще говоря малко пристрастно, защото КИЦ е главен организатор. Тука е много силна традицията в сурвакарството, защото имаме регионални центрове, села, в които е много силна и много жива традицията. Селата Ярджиловци, Дивотино, Светля, Банище. Имаме десетина страхотно силни центрове, чиито групи не само правят нашия фестивал, но и участват успешно в други фестивали в България – Ямбол, Разлог, Габрово и т.н., но и в чужбина. Много добре се представят, много са атрактивни пернишките сурвакари, но вече търсиме не само мащабите, защото той е най-големия етнофестивал в Европа. Над 6700 участници имаме ежегодно. Представете си ги само като участници да ги срещнеш, да ги настаниш. А пък да не говорим и за другата страна, която е културната – програмите, концертите, уоркшоповете. Изяви, партньорства, срещи с други карнавални и маскарадни групи от чужбина. Този фестивал изключително добре работи за имиджа на Перник.

– Всъщност, ако трябва да говорим за позитивно развитие на Перник в годините на прехода, това е този фестивал, защото него го имаше и преди това, но някак си не беше така… емблема на града?

– Да, отварянето и даването на възможност да приеме чуждестранни групи, да излизат, да следваме модели, защото този фестивал щеше да си има един профил – чисто традиционен за региона. Никакви елементи на карнавалност, пищност – да се обогатява, да се развива. И тука, ако сега ние запазваме традицията, то на една успоредна линия на нея, карнавалната, вече сме й дали зелена светлина. За Международния фестивал на маскарадните игри, освен на групите, определено се търси едно по-голямо разнообразие и богатство на съпътстващи прояви. Изложби, концерти и уоркшопове, самото откриване и закриване на фестивала го обогатиха като спектакъл. В него вече има театрални елементи, символи, предаването на ключа от кмета на главния войвода. През дните на фестивала градът символично живее под знака на фестивала. Веселието на фестивала, на карнавала – нещо, което беше абсурдно преди това да се иска и да се мисли преди това, че някой ще даде властта – дори и символично. Нови персонажи във войводите, тази година въведоха и два талисмана „Сури и Сура”, като анимация и като символи на фестивала, идва от сурвакар и сурвакарка. Написахме химн на фестивала, текстът е мой, и един вариант на музиката бях написал. С него участвахме в един конкурс на карнавалната песен, беше посрещнат много добре. В такива направления ми се иска да го отваряме и да го разширяваме. Противно на тези, които искат да го запазят така, както е.

– Да се търси някаква автентика?

– Да, има възможност и за това, но успоредно трябва да го развиваме като една голяма атракция и да използваме фестивала за развитие на туризъм. Тази година предложих и направихме един дискусионен форум, една кръгла маса за фестивала и туризма. Поканихме и зам. министъра на туризма, и експерти от министерството, и представители от туристическите агенции и туроператори. Имаме възможност чрез него да правим и фестивален туризъм, селски туризъм. Внуших на ръководството, че е хубаво с гостуващите групи, които са чуждестранни, да каним и посланиците, но като дойдат – да говорим не само за това, но и за възможности за инвестиции. Място за културен обмен. Започнахме и сключихме културни обмени с град в Белгия, Словения, тази година и американският посланик дойде. Беше впечатлен от това, което видя, и обеща догодина да участва като сурвакар. 

– Да Ви питам нещо за този черен пиар на Перник, който стана актуален напоследък. Как тръгна това нещо? Това го нямаше в годините на соца. Кога тръгна това стереотипизиране на перничаните?

– Това опростяване, не е от сега, то си е още от преди промените, с картата на работническата класа, полуграмотния…, с това Компартията се заиграваше много успешно.

– В годините на соца беше мизерия и дефицит, но тук се получавах големи заплати и големи пенсии. Къде си харчеха тези хора парите?

– Значи, съвсем прагматично строяха. Най-много влагаха в строителство.

– Тука или си поддържаха и в селата, откъдето са?

– Тука и в околните курортни селища построиха буквално гимназии и за сина и за внука.

– Но не в потребление, по кръчми...?

– Не бих казал, въпреки че имаше хора…нямахме много и елитни ресторанти… Предимно и най-вече в спестявания, коли.

– И с колите беше трудно, чакаше се 10-12 години.

– Чакаха, но намираха начин да си платят на някого, да прередят, купуваха си реда. Но не е имало нищо изключително в облеклото, в поведението.

– Да се върнем на това експониране на простотията…

– Да, мисля, че един от героите на социалистическият труд в едно телевизионно предаване казваше, какво си мислят творците като рисуват, нали: „Нарисувал кон и иска повече пари, отколкото за един истински. Как може една картина с нарисуван кон да струва повече от истински кон?“ Трябва да ви кажа, че това дълги години, когато ме срещнеха мои приятели и колеги, ми викаха: „Кво става с тези коне?”. Имаше си фолклор и тогава, но сега последните няколко години и с тия шоу-програми, предавания повече и по-гледаеми, започнаха да си точат остроумието за сметка на перничани. Имат донякъде основание. И аз виждам причините….те говорят за голфа, които е характерен за перничани. Виждате, че няма толкова голфове. Даже и диалекта е преекспониран, но това „л” не е толкова разпространено. Сега колите, и винкелът напоследък като елемент навлезе. Знаете винкелът е основен конструктивен елемент и нашият Металургичен комбинат произвеждаше винкели и тука като един синоним: „Винкелът е като хляба”, защото за повечето от металурзите това е хляба. Пред него всички сме равни. Уважават си това, което създават. Знаете, че близо 20 хиляди перничани работят в София и се връщат. Това са към 4-5 хил. превозни средства. Сутрин при излизането на Владая, ще ви се стори, че всички коли са с пернишка регистрация. И там вече голфа, тя е предпочитана кола, най-вече от младите. Синът ми кара голф, по-икономичен, бърз. Голфът си е колата с голям авторитет и на Запад. Десет развити държави го поставят на първо място. Така че, той е дразнител на софиянци, тези пернишки номера и задръстването. Второ – това е работна ръка, която застрашава софиянци. Много от висшата администрация бяха назначени от Първанов. Той също е един дразнител, който го свързват с Перник. Аз го познавам от малък.

– Аз като гледам, Вие сте готов да превърнете дефекта в ефект?

– Да, това е мое лично намерение и цел и затова направихме тази статуетка „Златният кукер” със златният винкел и отгоре с голфчето.

– Той е много хубав, трябва нещо друго да е. Това си е произведение на изкуството.

– Да и така си го възприемат хората и искат да си го купуват. Аз задържах по-масово тиражиране, за да не го обезценя като награда, ама толкова много хора се обаждат, идват да го искат, и аз ще го пусна пък… На мен ми се искаше да не отговорим по същия начин, искахме малко по-естетическо – даже и те да го почувстват, затова че не търсим ирония и някакво отмъщение.

* Кирил Манов е директор Културно-информационния център на Община Перник от неговото създаване през 2009 г. Известен и популярен карикатурист и художник, публикувал и излагал свои работи в периодичния печат и в галерии в много европейски страни.

Снимка: CarnivalCities.com [FECC], под лиценза на Creative Commons. 

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.