Фестивалът: Моят поглед


Понеже на дискусионния форум, съпътстващ „Сурва”, се чу идеята да има обсъждания преди самия Фестивал, аз реших да представя част от своите наблюдения. Но наистина наблюдения – просто неща, които правят впечатление.

Разбира се, няма да хваля събитието и да говоря всеизвестни неща, а по-скоро ще направя вид критика, като се надявам тя да има конструктивен характер. Това е и целта на всичко написано по-надолу. С най-добри чувства към любимия ни Фестивал и организацията му, но с идеята нещата да се подобряват и да вървят напред. Очевидно е, че в последните години организаторите се стараят да превърнат „Сурва” в туристически продукт, който да носи някакви приходи в Общината. И в това няма нищо лошо. Какво обаче пропуснаха в организацията?

За талисманите – Сура и Сури. Присъствах на конференцията в БТА, но не ги видях. Макар за мен да беше най-нормалното нещо те да присъстват, да бъдат показани пред журналисти, да бъдат популяризирани, наложени като марка… Нали това трябва да е целта им?! Вместо тях бяха показани сурвакарите от Батановци, които са прекрасни, но подобни на много други. Идеята за талисманите е сполучлива, но защо останаха в сянка? Те не трябваше просто да подскачат на сцената по време на откриването. Къде е историята около тяхното „раждане”, от къде идват и т.н. Не казвам нищо ново, това са основни техники при представянето на такъв тип талисмани… Освен това, защо не се продаваха като сувенири?

Но това за сувенирите е отделен въпрос. Като изключим чадър, шал, тефтер и календар с емблемата на „Сурва”… Няма достатъчно продукти, които да носят емблемата на събитието. Не става въпрос просто за някакъв вид тематични сувенири. Защо нямаше значка на Фестивала – не тази жълтата „Аз обичам Перник”, а с оригиналната емблема на Филип Седефчев? Защо не се продават записи с предишни издания на „Сурва”, ако не друг, то поне участниците биха си купили нещо подобно?!

За химна, отново чудесна идея, но… Защо не се продаваше CD с песента? Защо дори не е качена в интернет? Вече близо месец след края на Фестивала.

За интернет. В последно време сме свидетели на това как се избират президенти и падат цели режими посредством интернет и социалните мрежи. Какво прави „Сурва” обаче? Сайтът общо взето пустее. Почти липсва актуална информация, дори има празни елементи от менюто. Да не говорим за английската версия. Видима липса на координация между официалния сайт на Фестивала и сайта на Община Перник – явно е, че се захранват от различни хора, но техният интерес би трябвало да е един и същ! Социалните мрежи: в „Туитър” няма профил – защо?, във „Фейсбук” дори да има официална страница, това не е явно. Преди време аз създадох първата група за Фестивала във „Фейсбук”, но тя не е официална и това е упоменато. В момента групите са няколко, но все още е трудно да получиш адекватна, вярна и НАВРЕМЕННА информация. Ние обаче сме решили да правим реклама с транспаранти, които слагаме седмица преди събитието и то, в центъра на града. Защо няма по един постоянен билборд на входовете на града, на който да пише нещо от сорта на „Добре дошли в Европейската столица на сурвакарите и кукерите! Всеки последен уикенд на януари!”? Та това е елементарно, а има билбордове, които стоят неизползвани.

За журналистите. На сайта на Фестивала трябва да има и рубрика „За медиите” с постоянна и актуална информация за празника по принцип и отделно с основните акценти за всяко издание. Тя трябва да е достъпна, освен на български, поне и на английски език. Информацията за Фестивала разгласяват предимно местните журналисти… Нищо лошо, но до каква таргет група се стремят да стигнат организаторите? БТА не е достатъчна! Тази година в това отношение може да се каже, че има напредък – по-силно присъствие в националните телевизии.

За чужденците (участници и туристи) – как се ориентират те според вас? Постоянно повтаряме „европейска столица на…”, къде обаче е европейското? Как се стига от София до Перник? Такава информация един чужденец трудно би намерил сам. В сайта също липсва. Ключовата дума тук отново е АКТУАЛНА информация – за влакове, автобуси, разписания, хотели (доколкото ги има). Отворете някоя брошура за Фестивала от миналия век, уверявам ви, че там фигурират разписанията на влаковете и автобусите, има телефони на хотели… А градският транспорт, а карта на града – всичко е на български език. Като изключим една джобна ‘карта’ на маршрутите на дефилето – твърде недостатъчно.

Перник около кукерите. След като веднъж сме пристигнали в Перник, виждаме всевъзможни сергии и кебапчийници. Това е недопустимо и е крайно време да престане. Само две от импровизираните механи (тези до и срещу сцената) изглеждаха прилично и бяха съобразени с тематиката на събитието. Всякакви палатки с кебапчета, понички и тем подобни без минимални санитарни условия за тази дейност трябва да бъдат изкоренени! Ако някой иска да прави търговия, той трябва да се съобразява. И веднъж завинаги трябва да се регламентира начинът, по който търговците ще излагат стоката си (която също трябва да подлежи на подбор!). Извинявайте, но не може до пластмасова шатра да стои дървена колиба, до нея да има обикновена сергия и накрая алуминиева ‘кутия’. Смешно е, грозно е и не отива никак на една европейска столица, била тя и на кукерите.

Обикновено след края на Фестивала от управата на града изказват задоволството си от липсата на произшествия и т.н. Наистина е хубаво, че нищо сериозно не се е случило, но има за какво да се работи и в тази посока. Давам конкретен пример от тазгодишната „Сурва” – в близост сцената и журито, пред погледите на възрастни и деца, видимо подпийнала жена направи импровизиран стриптийз. Необезпокоявана от никого. Защо никой не се намеси и това нормално ли е за един фестивал (не карнавал, защото има време до Великденските пости)?

Накрая едно предложение за изграждане на временни трибуни за публиката за дните на дефилетата. От двете страни на журито и по протежение на ларгото – колкото места съберат, толкова. Срещу някаква сума за вход в зависимост от видимостта. И друго, да се поставят необходимия брой тоалетни. Да има в близост до паркингите, на които пристигат групите, и в централната градска част. Всичко това е само на пръв поглед. Но надявам се, ще бъде от полза за следващите издания на „Сурва”.

Реклами

1 Comment

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.